Ontstaan, Filosofie & Missie
SCALABLES werd opgericht door Thijs van Weerdenburg (1990). Thijs aan het woord:
Ontstaan
Ruim 14 jaar ondernemen in e-commerce gaf mij de ervaring dat bedrijven hele goede plannen en ambities hebben, maar zij vaak niet in staat zijn die ambities waar te maken. Ze missen de e-commerce kennis en ervaring, waardoor ze geen vat hebben op e-commerce, achter de meute aan lopen, kansen laten liggen, onnodig hoge kosten maken, te afhankelijk van derden zijn en daardoor hun ideeën niet (goed) van de grond krijgen. Zonde!
Filosofie
Ik geloof in ‘schoenmaker houd je bij je leest’ en elkaar aanvullen. Vanuit die gedachte creëer ik ‘win-wins‘; ik zoek, participeer ín of werk vóór bedrijven die alles van hun product en markt weten, en voeg daar mijn e-commerce kennis en netwerk aan toe; met één ingrediënt maak je immers geen gerecht.
Missie
Mijn doel is het realiseren van hogere (exit)waarde, door te focussen op data, controle, agility, schaalbaarheid en een hogere ROI. Dat wil ik bereiken met de inbreng van kennis, ervaring, commercieel inzicht, ondernemend vermogen, netwerk, partners, de juiste mensen, maar bovenal een flinke dosis ownership en doeners mentaliteit.
Samenwerken en participeren is als een huwelijk. Gaan we het samen doen…
…dan is het belangrijk dat we een klik hebben, ook op persoonlijk vlak. Ik vertel daarom graag iets over mezelf om nader kennis te maken:
Ik ben Thijs. Op 18-jarige leeftijd gestart met ondernemen, inmiddels 33 jaar oud, opgegroeid in Hoofddorp en woon – samen met mijn uit Spanje geadopteerde hond Benjamin (roepnaam: Bennie) – in Amsterdam.
Ik ben no-nonsens, informeel en lul er niet omheen. Daarnaast ben ik – al zeg ik het zelf – communicatief vaardig, ondernemend, commercieel, technisch, rap, verantwoord, gedisciplineerd, punctueel en doelgericht. Ik ben wars van eindeloos overleggen en kan er slecht tegen als zaken niet direct geregeld worden. Niet lullen, maar poetsen! Beweging!
Hobby’s
Hoewel het wellicht wat afgezaagd klinkt, is ‘ondernemen’ toch echt mijn grootste hobby; een idee van 0 naar 100, of een bedrijf van 100 naar 200 brengen, is waar ik energie van krijg. Hard werken wissel ik af met een potje padel en voetbal, een boottochtje over de grachten of een rondje op de motor. Daarnaast hou ik van Italiaanse auto’s met atmosferische motoren, vintage horloges, rode wijn en Spaanse zon.
Jeugd
Ik was zo’n typisch lastige VWO-leerling. Tot teleurstelling van mijn ouders, die hoopten dat ik rechter of hartchirurg zou worden (jammer, niet gelukt!), hield ik mij liever bezig met die vermaarde krantenwijk en kleine handeltjes, waaronder ‘webwinkeltjes’ in ondergoed en autoradio’s. Een studie hield ik welgeteld twee maanden vol; op 18-jarige leeftijd nam het studeren plaats voor het échte ondernemen:
2009 – 2012: Parkeerbedrijf, dropshipping en webwinkels
De eerste echte ondernemerslessen leerde ik met het exploiteren van een parkeerbedrijfje op Schiphol (1200 parkeerplaatsen, verdeeld over drie locaties, vijf shuttlebusjes en ongeveer 25 medewerkers), dat werd overgenomen door een vervoersbedrijf uit de regio.
In de daluurtjes van het parkeerbedrijf bouwde ik webwinkels in o.a. wijnen, meubels, drukwerk en erotiek, waar ik omzet in aanbracht alvorens ze weer van de hand te doen. De basis van mijn e-commerce kennis en ervaring.
Gelijktijdig, nog voordat het fenomeen ‘dropshipping’ (zoals we die vandaag de dag kennen) ontstond, richtte ik Dropshippen.nl en Dropshipping.nl op, waarmee ik groothandels aan retailers koppelde.
2013 – 2020: Shopmonkey
Uit die e-commerce activiteiten ontstond en bedacht ik Shopmonkey; een webwinkelbouwer (en grootste partner van het beursgenoteerde Lightspeed) waar ik als oprichter verantwoordelijk was voor de bouw en begeleiding van meer dan 1.500 webwinkels, waaronder die van Bas Smit, Baskéts, Bavaria, Blokhuttenoutlet, BRUUT, Eddy’s Eindhoven, FOUR, ID&T, Lieke van Lexmond, Lofty Manner, Motorkledingcenter, Neckermann, NIKKIE, PostNL, Telegraaf, Wijnvoordeel, XXLHoreca en nog heel veel méér.
Hoewel ik met veel plezier aan hele mooie projecten werkte, ik een geweldig team om mij heen had en het bovendien financieel voor de wind ging, sloop de verveling er langzamerhand in. Het dusdanig gestroomlijnd lopen van ‘de kip met de gouden eieren’ bracht mij weliswaar in een luxepositie, maar maakte me inspiratieloos. Ik raakte de spirit kwijt en was toe aan een nieuwe uitdaging.
2020 – 2021: EXIT en (halve) sabbatical
Zonder enig plan verkocht ik in 2020 mijn aandeel in Shopmonkey om voor onbepaalde tijd sabbatical te houden en inspiratie op te doen voor nieuwe avonturen. Stilzitten hield ik echter niet lang vol; tijdens deze periode hield ik mij bezig met wat vastgoedprojectjes, de – hobbymatige – ‘handel’ in vintage horloges en het helpen van (bevriende) ondernemers. Bezigheidstherapie.
2021 – heden: ‘SNELLE’ bedrijven
Samen met een vriend richtte ik het bedrijf Snelle Verhuizers op; een project om kennissen en vrienden – die door COVID zonder inkomen zaten – aan het werk te helpen. Dat ‘project’ liep vervolgens uit de hand; met al 5000+ uitgevoerde verhuizingen werd Snelle Verhuizers het snelst groeiende verhuisbedrijf van Nederland. En dat op eigen benen, zonder schulden en al vanaf het eerste jaar winstgevend. Trots!
In 2023 namen mijn compagnon en ik het klantenbestand van Vrachttaxi over, een concurrent die al sinds 2003 actief was. Deze zet moet bijdragen aan ons doel om de komende twee jaar nog eens te verdubbelen.
Eveneens in 2023 namen we een aandeel in het bouw- en sloopbedrijf van mijn neef; een éénpitter met een flexibele schil aan ZZP’ers, die veelal op aanneembasis uitvoerde; intensief, risicovol en weinig schaalbaar. We toverden het in het verlengde van Snelle Verhuizers om naar Snelle Bouw en Sloop B.V., breidden uit en maakten het schaalbaar door de focus te verleggen naar woningcorporaties en vastgoedbeheerders, en het uitbesteden van de werken. Hoewel we nog midden in dat proces zitten, gaat dat ook de goede kant op.
De volgende stap is het opzetten of acquireren van bedrijven waarmee we – zowel aan de proces- en managementkant als t.b.v. commercie – synergie kunnen creëren in lijn met de overige ‘SNELLE-bedrijven’. Denk hierbij aan opslag, makelaardij, wagenverhuur en méér. Wordt vervolgd!
2021 – 2023: Interim en consultancy in e-commerce
Naast mijn activiteiten buiten e-commerce, waarbij ik meer een rol op de achtergrond bekleed, is en blijft e-commerce mijn corebusiness.
In de periode 2021 – 2023 werkte ik interim vóór en gaf ik advies áán diverse start-ups en bedrijven; ondernemingen met een jaaromzet van 500k tot 3 miljoen, bedrijven die van 3 – 5 miljoen naar 10+ miljoen wilden groeien, een Twinkle-100 onderneming en een grote B2B georiënteerde partij met een jaaromzet van €100+ miljoen en 200+ werknemers, waar ik nog steeds voor werk.
Naast de diversiteit qua bedrijfsomvang waren de branches ook divers; wonen, fashion, buitenverblijven, tuinartikelen, raamdecoratie en bouwmaterialen.
Heden: SCALABLES anno nu (2024)
Ik hield gemengde gevoelens over aan het uitsluitend geven van advies. Ik ben gebrand op verandering, maar het duurde vaak lang voordat de ‘woorden’ echte beweging op gang brachten. Jeukende handjes, zonder eraan te kunnen krabben, leidde vaak tot frustraties. Fijner vind ik om het stuur zelf (en samen) in de hand te hebben. Een consultant is immers geen ondernemer, en een ondernemer geen consultant…
Die gedachte leidde tot de huidige vorm van SCALABLES; waar ik voorheen ondernemerschap zowel met eigen ondernemingen als consultancywerkzaamheden combineerde, neem ik nu aandelen in ambitieuze bedrijven die flink (online) willen groeien, ga ik joint ventures aan of neem ik – samen met mijn partners – bedrijven over, om samen het stuur te pakken en flínk gas te geven! Meer over voor en met wie ik dat doe, volgt asap!
“Scalable”
Adjective
1. Able to be scaled or climbed
2. Able to be changed in size or scale
“Able”
Adjective
1. Having the power, skills, means or opportunity to do something.
2. Having considerable skill, profiency or intelligence.
“SCALABLES”
Noun
A very able company that makes companies scalable